2021. március 29., hétfő

Setan Kober legendája

Fotó: kabarkotapati.com

Aki olvasta A fegyverforgató első részét, a Fegyverek Házát, annak bizonyára ismerős, ha azt mondom, hogy Setan Kobernek létezik egy legendája arról, hogyan kovácsolták, és kinek a fegyvere lett, majd hogyan végzett vele.
Ez a legenda egy létező indonéz legenda, amit a kutatásaim során találtam. Akkoriban még azt próbáltam eldönteni, hogy miről szóljon a történetem, aztán véletlenül belefutottam ebbe a történetbe. Már akkor is tudtam, hogy a fegyverek központi szerepet fognak betölteni a könyvemben, így ezeknek próbáltam utánajárni, és a krisz tőrök leírásánál több legendát is megemlítettek. Egyből beleszerettem Setan Kober történetébe. Nem tudom, miért, de valami megfoghatatlan vonzott benne. Tudtam, hogy ez az, amit kerestem.
A kriszek egyébként is hamar felkeltették az érdeklődésemet, ugyanis nagyon misztikus, bensőséges az az eljárás, ahogyan kovácsolják őket. Az indonézek hiszik, hogy a fegyvereknek lelkük van, és úgy gondolják, ha a kovács nem hangolódik rá kellőképpen a fém megmunkálására, akkor a krisz rossz szándékú fegyver lesz, ami nem szolgálja majd tulajdonosa érdekeit.
Ez annyira megfogott engem, hogy el is határoztam magam, ez lesz a főszereplőm fegyvere.

Setan Kober legendáját egyébként csak angolul találtam meg, így lefordítottam nektek, amit most meg is mutatok.


A legenda:

Setan Kobert Empu Bayu Aji kovácsolta Pádzsasáran királyságában. Pengéjében 13 hullám volt, ami ritkaságnak számított, mert a legtöbb krisznek csak 9 vagy 11 hulláma van. A hullámoknak minden esetben páratlannak kell lennie, különben a fegyver szerencsétlenséget hoz a tulajdonosára. Setan Kober esetében még a bűvös páratlan szám sem segített. Amikor a kovács befejezte a tőrt, és megpróbálta spirituális erővel feltölteni, a közeli temetőből egy démon zavarta meg őt. Ennek eredményeként, bár a krisz erőteljes lett, a természete temperamentumossá és gonosszá vált.
Setan Kober története a 16. századra tehető, amikor a Demak Szultánság elbukott, és Majapahit vette át a helyét. Setan Kobert Sunan Kudus őrizte, aki a jávai kilenc szentek egyike volt.
Egy nap Sunan Prawoto, aki Trenggana herceg fia volt, ellopta a tőrt és meggyilkolta vele a nagybátyját, Raden Kikint. Ezzel a tettével Sunan elérte, hogy apja, Raden Trenggana legyen a szultán, akit halála után maga Sunan Prawoto váltott fel.
A meggyilkolt Kikin fia, Arya Penangsang, akinek a tanára, a szent Sunan Kudus volt, mestere segítségével bosszút állt. Bérgyilkost fogadott, akinek odaadta Setan Kobert, majd elküldte, hogy ölje meg Prawotot.
Azonban a bosszú csak újabb bosszút szül.
Prawoto húga, Ratu Kalinyamat bosszút áll Penangsangon, ugyanis a férfi meggyilkolta a nő férjét is. Ratu megkérte a sógorát, Hadiwijayat, hogy ölje meg Arya Penangsangot.
Hadiwijaya elküldte örökbefogadott fiát, valamint a sógorát, hogy végezzenek a férfival.

A csata alatt Arya Penangsang nagyon súlyosan megsérült. A saját vérében fürdött, és belei kilógtak nyitott sebéből. Mivel azonban Arya Penangsang hatalmas harcos hírében állt, aki semmilyen körülmények között nem adja fel a csatát, így folytatta a harcot sebesülése ellenére is. A kilógó belei azonban Setan Koberre tekeredtek, és amikor megpróbált az ellenfelére támadni, a vakmerő, heves és türelmetlen Panangsang elvágta saját belét ezzel kioltva önnön életét.



Létezik egy jávai hagyomány, miszerint jázmin koszorúkat tekernek a kriszek köré, különösen a vőlegények fegyvere köré az esküvői szertartáson. Ez a hagyomány állítólag ebből a legendából eredeztethető. Ez ugyanis annak szimbóluma, hogy a vőlegény ne legyen hirtelen haragú és türelmetlen, mint Arya Panangsang. Arya belsőségét a jázminvirágfüzér jelképezi, amely hasonló a belekhez. Ezen felül a jázmin a szentséget, a türelmet, a kegyelmet, az alázatot, a kedvességet és a jóindulatot szimbolizálja, mindent, ami Panangsangból hiányzott.
Egy másik forrás azonban megemlíti azt is, hogy Penangsang támadója őszintén tisztelte a férfi harci szellemét, hogy a legvégsőkig képes volt küzdeni. Ezért megparancsolta leszármazottjainak, hogy jázminlánccal díszítsék tőrjeiket, ezzel adózva Penangsang bátorsága előtt.

Tehát ez volt az a legenda, ami teljesen elvarázsolt, és lényegében az alapját képezte A fegyverforgatónak. Azonnal beindította a képzeletemet, és megszületett az a történet, amit most már bárki elolvashat, ha kedve van hozzá.

Remélem érdekesnek találtátok Setan Kober legendáját, ha esetleg ti is ismertek valami érdekes, de kevésbé ismert legendát, azt írjátok meg nekem. Nagyon szívesen olvasnék róluk.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése